Български Български

История

Първият автомобил в Бургас пристига през 1909 г. Той е лек автомобил, марка "Форд" и е собственост на бургазлията Владимир Петров. Автомобилът се движи със средна скорост 30 км. в час, вместо предни врати е имал синджири, а фаровете били карбидни лампи. Една година по-късно, със същият модел автомобил се сдобива и друг бургазлия – Алекси Йорданов. През 1911 г. предприемчивият Алекси Йорданов става собственик на още един автомобил, марка "Фиат". С него той започва да прави услуги на съгражданите си и да превозва пътници от центъра на града до Минералните бани.

Така, в първите години на миналия век в Бургас започват да придобиват популярност извънградските превози, извършвани от собственици на лични автомобили срещу заплащане. С течение на времето, в Бургас се създават първите частни транспортни сдружения, а през 1937 г. е основана Автомобилна агенция "Бургаска стрела". Основната дейност на фирмата е превоз на пътници и стоки.

През 1947 г. община Бургас доставя пет автобуса, с които се поставя началото на градския транспорт в града. По това време градските линии са само две: от площад "Георги Димитров" до квартал "Победа", обслужвана на половин час и от центъра на Бургас до Минералните бани, която се обслужва три пъти на ден. През 1948 г. към автобусния парк са доставени още три автобуса марка „Шкода”.

Линиите на градския транспорт в града се увеличават след като през 1967 г. постепенно започват да пристигат нови автобуси марка "Икарус".

През 1969 г. Бургас е един от първите български градове въвел безкондукторното обслужване, а няколко години по-късно, през 1974 г. е изграден и първият централен диспечерски пункт.

Още при доставката на първите пет автобуса, през 1947 г. община Бургас създава общинско предприятие "Градски превози", като част от което е обособено самостоятелно предприятие "Градски превози". През 1953 г. предприятието се трансформира в "Комунален транспорт".

Тогавашният директор на предприятието Иван Йорданов си спомня: "Хората не бяха привикнали с нашите автобуси и вместо да ползуват услугите ни, предпочитаха да вървят пеша. Сега това звучи странно, но наистина беше така. Взехме решение няколко дни да извършваме безплатни курсове. Целта бе постигната – постепенно хората се убедиха в предимствата на автобусния транспорт и скоро той стана неразделна част от бита на бургаските граждани".

Сборник "Делници на колела", С. 1984. Съставители: Николова, Ж.; Гоцев, К. и Карпулски, М.

Екипът на проект "Интегриран градски транспорт на Бургас" благодари за оказаното съдействие от страна на Краеведския отдел към Регионална библиотека "Пейо Яворов", гр. Бургас!

Обажданията към национален телефон 070011356 и кратък номер 1356 се таксуват спрямо тарифният план на абоната.