Велосипедна мрежа в град Бургас
Велосипедна мрежа в град Бургас
Защо да изберете да се придвижвате с велосипед?
Защо да изберете да се придвижвате с велосипед?
Колоезденето е най-евтиния вариант за придвижване в населено място. Значително се облекчава пътният трафик в големите градове и едновремено с това човек укрепва своето здраве.
Ползи от каране на колело за здравето:
- Изключително добра тренировка за сърдечния мускул.
- Понижава се нивото на лошия холестерол и се намалява риска от инфаркт.
- Спомага за отслабване. За половин час каране на колело със средна скорост се изгарят 150 калории.
- Укрепват коремните мускули и мускулите на гърба. Изгражда се "мускулен корсет", който предпазва от дискова херния.
- Не позволява да се образуват разширени вени. Предпазва краката от застой на кръвта и отоци.
- Стимулира се дишането, а организмът се снабдява с повече кислород.
- Подобрява настроението, поради отделяне на ендорфини в мозъка. Те намаляват усещането за болка и премахват безпокойството.
- Целенасочената физическа активност разсейва негативните мисли.
Наред с ползите за личното здраве, колоезденето има принос към обществото, защото трафика в големите градове се облекчава и се намалява замърсяването на въздуха.
X
Правила при движение с велосипед
Всеки велосипедист е длъжен да познава и да ползва сигналите
с ръка, с които да предупреждава за намерението си останалите участници в движението.
Когато няма специално предназначена за тях пътна лента или алея, водачите на мотопеди, велосипеди и други немоторни превозни средства може да използват за движение разположения отдясно по посоката на движението им пътен банкет, ако той е годен за това и
ако това не пречи на другите участници в движението.
Когато пътна лента е сигнализирана за движение само на превозни средства от редовните линии за обществен превоз на пътници, се забранява движението на други пътни превозни средства.
В раздел XVII на ЗДП са разписани особените правила за движение
на велосипедисти, като:
За да участва в движението по пътищата, отворени за обществено ползване, всеки велосипед трябва да има изправни:
- спирачки;
- звънец и да няма друг звуков сигнал;
- устройство за излъчване на бяла или жълта добре различима светлина отпред и червен светлоотразител отзад; допуска се поставянето на устройство за излъчване на червена светлина отзад;
- бели или жълти светлоотразители или светлоотразяващи елементи отстрани на колелата.
Водачът на велосипед е длъжен да се движи възможно най-близо до дясната граница на платното за движение.
Водачът на велосипед е длъжен да ползва светлоотразителна жилетка при управлението му извън населените места, през тъмната част на денонощието и при намалена видимост
При пресичане по пешеходна пътека, водач на велосипед е длъжен
да слезе от велосипеда и да го бута, докато премине.
На водача на двуколесно пътно превозно средство (включително и велосипед) е забранено:
- да се движи успоредно до друго двуколесно пътно превозно средство;
- да управлява превозното средство, без да държи кормилото с ръка, както и да освобождава педалите, с които контролира превозното средство;
- да се движи в непосредствена близост до друго пътно превозно средство или да се държи за него;
- да превозва, тегли или тласка предмети, които пречат на управлението на превозното средство или създават опасност за другите участници
в движението;
- да управлява превозно средство по площите, предназначени само
за пешеходци; тази забрана не се отнася за велосипедисти на възраст до 12 години.
Забранено е движението на велосипедисти в група за тренировка, ако пред и зад групата няма придружители с автомобил или мотоци-клет.
Извън населените места, при липса на банкет или тротоар или при невъзможност те да бъдат използвани, лицата, бутащи велосипед, мотопед или мотоциклет, са длъжни да се движат по платното за движение, като се придържат възможно най-близо до дясната му граница.
X
Полезни съвети при използване на велосипед:
-Използвайте подходяща велосипедна каска, която значително намалява риска от увреждане в случай на падане или удар. Хубаво е, ако вече сте имали инцидент на пътя с тази каска, да я смените с друга, тъй като тя абсорбира силата на удара;
- Използвайте светлоотразителна жилетка и други предпазни елементи;
- Оглеждайте се, имайте поглед над цялостния трафик около вас. Визуалният контакт с шофьори е полезен при маневри;
- Движете се в права линия, не предприемайте изненадващи маневри и криволичения, редуване на каране по тротоари и по пътно платно и др.
- Избирайте алтернативи на големите булеварди. За почти всеки булевард съществува алтернативна по-малка успоредна улица;
- При преминаване покрай автомобили или между тях, бъдете сигурни, че разстоянието между вас и колата е поне една врата. Това е превантивна мярка, тъй като е възможно водачът на автомобила внезапно да отвори вратата и да ви удари;
- Съветвайте се с приятели за маршрути. Може да останете изненадани колко повече приятни места за колоезденето се откриват пред вас;
- Карайте внимателно, когато е мокро, тъй като след дъжд и при наличие на пясък, спирачният път по асфалта е по-дълъг;
- Избягвайте карането отдясно до автобус или камион, както и между две големи ППС. Постарайте се или да ги изпреварите, така че да Ви виждат, или да изостанете назад и да изчакате преминаването им;
- Уверете се, че ясно възприемате всички звуци от заобикалящата Ви среда на пътя. Карането със слушалки в ушите и слушане на музика могат да Ви разсеят и да Ви попречат да чуете предупредителните сигнали на други участници в движението;
- Допълнителна безопасност може да постигнете и със светлоотразители по спиците, които не всички колела имат фабрично поставени, както и огледала за задно виждане;
При придвижване с велосипед през зимата:
- Използвайте специализирана зимна екипировка и термо-бельо;
- Снабдете се с очила, ръкавици, шал и подходящи обувки, които осигуряват оптимална защита от вятър и студ.
- Зимно време настилките са доста по-хлъзгави или направо заледени. Заради това, много по-внимателно трябва да се натиска предната спирачка, а завои трябва да се правят при по-ниска скорост
- Смяна на велосипедните гуми със зимни е отново препоръчителният вариант за безопасност;
- Зимно време по улиците има повече кал и киша, затова калниците са много полезни в зимни условия.
Погрижете се за сигурността на велосипеда си като:
- Ползвате заключвалка тип „U” скоба или друг заключващ механизъм от възможно най- високия клас на защита.
- Заключвате велосипеда си винаги през рамката към неподвижен предмет – стълб, стоянка за велосипеди, метална ограда и решетки, перила и др. При възможност захващайте рамката и каплите.
- Паркирате по възможност в близост до служители от охраната или пред охранителни камери, както и на оживени места;
- Не оставяте колелото си нощно време заключено навън, дори и в междублоковите пространства;
- Винаги сигнализирате на полицията за откраднат велосипед. В противен случай в тяхната статистика броят на откраднатите велосипеди остава малък и съответно усилията им в тази посока също.
X
X
Картата е изработена като дипломна работа към
Университет по архитектура, строителство и геодезия гр.София, Геодезически факултет,
катедра „Фотограметрия и картография”
Координатна система – БГС 2005
Картографска проекция – UTM, зона 35N
Автор – Валентина Кръстева
Година на издаване – 2017 г.
Със съдействието на :
Правила за движение на велосипедисти
Полезни съвети при придвижване с велосипед
За картата
2,5 km 1 km 0 0,5 km
1,25 km 0,5 km 0 0,25 km
0,25 km 0,1 km 0 0,05 km
Казино
X
Пунктът „Казино” се намира в Приморския парк на града, на входа откъм, откъм ул.”Алеко Богориди”, между сградата на Културен център „Морско казино” и откритата сцена „Охлювът”.
Велостанцията разполага с 13 паркоколонки за велосипеди.
Актуална информация за наличните велосипеди на пункта може да се получи от електронното табло на системата за велотранспорт на гр. Бургас. За връзка с него натиснете върху дадения линк:
http://www.transportburgas.bg/bg/електронно-табло
Община Бургас
X
Сградата на община Бургас е административна сграда в град Бургас, България, в която се намира седалището на администрацията на община Бургас.
Сградата е построена през 1927 по проект на архитект Георги Овчаров в стила на неокласицизма . На мястото, на което е изградена Община Бургас, преди това се е помещавала сградата на Градската библиотека, която при инцидент е изгоряла до основи. Сградата и до днес е запазена в първоначалния си вид, в който е построена и е обявена за паметник на културата. Намира се на улица „Александровска“ №26, в централната част на града.
Флора/Пантеон
X
Пунктът „Флора/Пантеон” се намира в Приморския парк на града, на входа откъм, откъм ул.”Адам Мицкевич”, в непосредствена близост до паметник „Пантеон”. Велостанцията разполага с 8 паркоколонки.
Актуална информация за наличните велосипеди на пункта може да се получи от електронното табло на системата за велотранспорт на гр. Бургас. За връзка с него натиснете върху дадения линк:
http://www.transportburgas.bg/bg/електронно-табло
Капани
X
Пунктът " Капани" се намира в северната част на Приморския парк на града, в непосредствена близост до сградата на Уиндсърф клуба на града.
Велостанцията разполага с 16 паркоколонки и с компресор за безплатно помпене на гуми.
Актуална информация за наличните велосипеди на пункта може да се получи от електронното табло на системата за велотранспорт на гр. Бургас. За връзка с него натиснете върху дадения линк:
http://www.transportburgas.bg/bg/електронно-табло
Бургаски свободен университет
X
Пунктът се намира между Бургаския свободен университет и помощното училище ”Отец Паисий”, откъм
бул.” Сан Стефано”.
Велостанцията разполага с 8 паркоколонки.
Актуална информация за наличните велосипеди на пункта може да се получи от електронното табло на системата за велотранспорт на гр. Бургас. За връзка с него натиснете върху дадения линк:
http://www.transportburgas.bg/bg/електронно-табло
Младежки дом
X
Пунктът се намира пред централния вход на Младежки културен център, ул. „Уилям Гладстон №39“.
От там може да се закупи велокарта за наемане на велосипед под наем.
Велостанцията разполага с 8 паркоколонки.
Актуална информация за наличните велосипеди на пункта може да се получи от електронното табло на системата за велотранспорт на гр. Бургас. За връзка с него натиснете върху дадения линк:
http://www.transportburgas.bg/bg/електронно-табло
Автогара " Юг"
X
Пунктът се намира на пл. „Царица Йоана” срещу входа на сградата на автогара „Юг”.
Велостанцията разполага с 8 паркоколонки за обикновени велосипеди, 1 паркоколонка за електронен велосипед и с компресор за безплатно помпене на гуми.
От гише в сградата на автогара "Юг" може да се закупи велокарта за наемане на велосипед под наем.
Актуална информация за наличните велосипеди на пункта може да се получи от електронното табло на системата за велотранспорт на гр. Бургас. За връзка с него натиснете върху дадения линк:
http://www.transportburgas.bg/bg/електронно-табло
Морска гара
X
Пунктът се намира в пристанище Бургас, пред входа на морски културен център „Магазия”1.
Велостанцията разполага с 8 паркоколонки за обикновени велосипеди, 1 паркоколонка за електронен велосипед и с компресор за безплатно помпене на гуми.
Актуална информация за наличните велосипеди на пункта може да се получи от електронното табло на системата за велотранспорт на гр. Бургас. За връзка с него натиснете върху дадения линк:
http://www.transportburgas.bg/bg/електронно-табло
Мол " Галерия"
X
Пунктът се намира в на входа на МОЛ „Галерия”, бул.”Янко Комитов” №6.
Велостанцията разполага с 8 паркоколонки.
Актуална информация за наличните велосипеди на пункта може да се получи от електронното табло на системата за велотранспорт на гр. Бургас. За връзка с него натиснете върху дадения линк:
http://www.transportburgas.bg/bg/електронно-табло
Парк " Славейков"
X
Пунктът се намира в северната част на парк „Славейков”, кв.”П.Р. Славейков”, от страната на бул. „Тракия”.
Велостанцията разполага с 8 паркоколонки и с компресор за безплатно помпене на гуми.
Актуална информация за наличните велосипеди на пункта може да се получи от електронното табло на системата за велотранспорт на гр. Бургас. За връзка с него натиснете върху дадения линк:
http://www.transportburgas.bg/bg/електронно-табло
Спортен център" Славейков"
X
Пунктът се намира в северната част на кв.”П.Р.Славейков”, пред централния вход на спортен център „Славейков”.
Велостанцията разполага с 8 паркоколонки.
Актуална информация за наличните велосипеди на пункта може да се получи от електронното табло на системата за велотранспорт на гр. Бургас. За връзка с него натиснете върху дадения линк:
http://www.transportburgas.bg/bg/електронно-табло
Парк " Изгрев/Велека"
X
Пунктът се намира в южната част на парк „Велека”, кв.”Изгрев”.
Велостанцията разполага с 8 паркоколонки и с компресор за безплатно помпене на гуми.
Актуална информация за наличните велосипеди на пункта може да се получи от електронното табло на системата за велотранспорт на гр. Бургас. За връзка с него натиснете върху дадения линк:
http://www.transportburgas.bg/bg/електронно-табло
Двете брези
X
Пунктът се намира в кв.”Зорница” срещу ОУ „Георги Бенковски”.
Велостанцията разполага с 8 паркоколонки и с компресор за безплатно помпене на гуми.
Актуална информация за наличните велосипеди на пункта може да се получи от електронното табло на системата за велотранспорт на гр. Бургас. За връзка с него натиснете върху дадения линк:
http://www.transportburgas.bg/bg/електронно-табло
Спортна зала " Бойчо Брънзов"
X
Пунктът се намира в кв.”Зорница” зад сградата на УМБАЛ Бургас.
Велостанцията разполага с 8 паркоколонки.
Актуална информация за наличните велосипеди на пункта може да се получи от електронното табло на системата за велотранспорт на гр. Бургас. За връзка с него натиснете върху дадения линк:
http://www.transportburgas.bg/bg/електронно-табло
" Никола Петков"
X
Пунктът се намира в кв.”Изгрев” до бл.51, ул.”Никола Петков”.
Велостанцията разполага с 8 паркоколонки и с компресор за безплатно помпене на гуми.
Актуална информация за наличните велосипеди на пункта може да се получи от електронното табло на системата за велотранспорт на гр. Бургас. За връзка с него натиснете върху дадения линк:
http://www.transportburgas.bg/bg/електронно-табло
ОП " Транспорт"
X
От общинско предприятие „Транспорт”, намиращо се на ул.”Александровска” № 106, може да се закупи и/или зареди велокарта за наемане на велосипед.
Магазин " Абсолют"
X
Магазинът се намира на бул.”Демокрация” №22, до входа на морската градина откъм бул „Алеко Богориди”.
От него може да се закупи велокарта за наемане на велосипед.
Магазин " Рабик"
X
Магазин „Рабик” се намира в кв.”П.Р.Славейков”, на ул.”Тракия” №124, срещу пункта са велосипеди под наем- парк „Славейков” От него може да се закупи велокарта за наемане на велосипед.
Фестивал на пясъчните фигури
В град Бургас всяка година от месец юли до средата на септември се провежда фестивал на пясъчните фигури.
Той е първият такъв фестивал в България и води началото си от 2008 година. Разположен е на територия от 5 декара в северната част на Морската градина. Във фестивала вземат участие творци и модератори от България
и чужбина. Разнообразните и интересни фигури носят много радост и емоции на всеки посетител.
Фигурите се изработват от пясък, който е специфичен със своето високо съдържание на глина. По време на изложбата може да се видят изваяни фигури на морски същества, филмови герои, приказки, замъци и други. Фигурите достигат доста големи размери. Някои от тях достигат големина повече от 8 метра. През вечерта фи-гурите са осветени с прожектори и красотата им е съвършена.
За двата месеца на своето съществуване първият Фестивал на пясъчните скулптури в Бургас е привлякъл над
15 000 посетители. През 2010 год. докоснали се до това изкуство зрители са около 30 700, докато през 2011 год., са над 76 000 посетителите. През 2012 год. фестивала отчита 120 000 посетителя, от които 80 000 с билети.
X
Компасът/ Пъпът на Бургас
Пъпът на Бургас представлява декоративна бронзова плоча с релефни изображения, показващи четири от символите на града- тризъбец (Ψ), символизиращ жезълът на Нептун; три риби като символ на Исус Христос; корабът на арго-навтите, като символ на пристанището и черноморско корабоплаване и лавровият венец, като символ на богатата история на Бургас. Автор на творбата е скулпторът Радостин Дамасков.
Пъпът на Бургас се намира в средата на компаса върху централата улица "Александровска" и поставен през 2011г. при обновяването на й.
С компаса община Бургас отбеляза Кота 0 в града и нулевият километър.От тази точка се измерва всичко останало в Бургас, дори и при GPS навигацията.
X
Паметнк " Альоша"
Паметникът на Съветската армия, по-известен като “Альошата” представлява Съвeтски войник, който е вдигнал лявата си ръка към небето. Самият паметник е висок почти 18 метра. Има бронзови релефи, които представляват битки от Втората световна война и идването на съветските войски в Бургас. Изграден е в чест на руските войници, загинали за Освобождението на България и се нарича още "Паметник на българо-руската дружба".
Мономентът се намира на площад „Тройката“ и е построен през 1952-1953 година, дело е на архитект Минко Минков и скулпторите Васил Владиславов и Анета Атанасова.
X
Арката на Св. Николай Чудотворец
Арката на Свети Николай Чудотворец е дело на художника Иван Бахчеванов. Прекрасното творение е от метал и камък, представляващо триумфална арка, от двете страни на която е поставен барелеф с иконографския образ на Св. Николай Мирликийски –покровител на град Бургас.
Двулицевият барелеф на светеца е ориентиран в посоките на света Изток - Запад, напълно в духа на православната традиция. Така първите лъчи на слънцето на всеки нов ден и последните отблясъци на залеза огряват лика на светеца. Самият барелеф представлява творчески претворена икона, чийто оригинал се пази в катедралния храм на град Бари в Италия, където се намират и драгоценните мощи на св. Николай Чудотворец.
Поверията гласят, че ако преминете под арката ще се излекувате от своите болежки и ще се изпълните с енергия и сили, дарени от светеца.
X
Часовникът
Един от безспорните символи на град Бургас е Часовникът. Той е любимо място за срещи на поколения бургазлии. Историята на бургаския Часовник започва в началото на миналия век, когато двамата инженери Георги Марков и Ангел Гюзелев решават да намерят часовник, който да бъде поставен на важно място в града, къ-дето ще отмерва времето. Годината е 1936-та. Двамата се свързват с фирма, от която купуват часовник за Бургас. Той е марка "Фаваж" с троен циферблат и е доставен от Швейцария. След като е доставен в Бургас, Часовникът е монтиран на сградата на старата община. Задвижва се чрез електрически импулси, които се предават по въздушна кабелна линия от часовник-майка. Там той отмерва времето в продължение на няколко години. По-късно е преместен на противоположната страна на улицата. Днес това място се намира на ъгъла на улиците "Александровска" и "Богориди. На това място Часовникът остава до 60-те години на миналия век. Според някои сведения през 1963 година той е свален и е захвърлен в мазето на сегашната териториална дирекция "Приморие", която се намира на ул."Александровска".
Емблемата на Бургас е спасена благодарение на Стефан Николов, който притежава в личната си колекция повече от 450 старинни часовници. Като през 1993 година той дава на Часовника нов живот. Изваж- да го от мазето и се заема с реставрацията му. Оказва се, че старата красива чугунена конструкция, на която е стоял Часовникът, е изгубена безвъзвратно. Незнайно кога тя е предадена и е претопена. Това се оказва друго предизвикателство за Стефан Николов.
X
С помощта на художника Кольо Кехайов правят нова конструкция. Процеса продължава 7 месеца. Конструкцията е триъгълна и на всяка от страните има часовник, който гледа към различна улица. Оказва се още, че е изчезнал и часовникът-майка, от който се подават импулсите за отмерване на времето. Стефан Николов се свързва с фирми от Швейцария, за да осигури ново устройство. След като разбира, че то ще струва скъпо, сам изработва апарат, който подава импулсите към циферблатите на трите пилона. Днес Часовникът е място за срещи, а през годините около него са се случили много интересни истории. Освен новите пилони и циферблатите, всички части на този символ на Бургас са оригинални.
Грамофонът
"Грамофонът" е един от символите на град Бургас и се намира на най-старото ларго на Бургас –
ул. "Богориди". Грамофонът, дело на художника Руси Стоянов, е метален и достига височина от около 2м. Сред старите бургазлии се говори, че когато завъртиш ръчката на грамофона и се заслушаш внимателно, ще чуеш името на човека, който е влюбен в теб.
X
Фарът
Фарът на Бургас е първият български пристанищен фар. Историята му започва през 1899 г., когато френската фирма Sautri & Harle доставя и монтира три фара, които представлявали петролни лампи с 187,5 – милиметрови оптики.
През август 1909 година държавата поема всички грижи по главния фар, като иззема собствеността им от френската компания. Бургаският фар е модерни-зиран два пъти – през 1932 година и през 1995 година. Той е с координати 42°,28,9′ северна ширина и 27° , 29,1 ′ източна дължина. Височина-та на кулата му от терена е 14 метра, а светещата част се намира на 24 метра от морското ниво. Фасадата на фара е украсена с барелеф. Някога на него бил изобразен цар Ферди-нанд. През 1944 година той е заменен с изображение на комунистическия водач Георги Димит-ров. След 1989 година ликът на вожда е демонтиран и на негово място е поставена нова пластика, представ- ляваща емблемата на Пристанище Бургас. Тя е тържествено открита на 18 май 2003 година по повод сто годишния юбилей на порта. Бронзовите символи по нея били изкъртени и откраднати от вандали през нощта на 23 юли 2012 година.
Около двадесетсантиметровият надпис „Port Of Burgas” и цифрите с координатите „42.29.S 27.29.E”, направени от чист бронз, най – вероятно са били изкъртени с чук и секач. Барелефът е възстановен скоро след това по повод сто и десет годишнината на Пристанище Бургас.Фарът се вижда добре от високите тераси на Морското казино и площадката пред него.
X
Пантеонът
X
Пантеонът в Морската градина е един от емблематичните паметници на Бургас. Построен е през 1981 година като паметник в чест на загиналите антифашисти. До промените през 1989 г. в централната част гори „вечен огън“, а сградата е охранявана от военни, които са дежурели денонощно. Автор на паметника е скулпторът Валентин Старчев, а проектант на градоустройството - архитект Владимир Милков.
Паметник на моряка
Паметникът на моряка обединява два от най-характерните символи на Бургас - котвата и моряшкия възел. Символиката е взета от древни монети от преди Хр. Освен , че възелът участва активно в делника на моряците, той е и символ на връзката между бреговете и хората и Създателя. На пиедестала има три надписа: НА ВСИЧКИ МОРЯЦИ;
СУШАТА НАРЕЧЕ БОГ ЗЕМЯ, А СЪБРАНИТЕ ВОДИ МОРЕТА. И ВИДЯ БОГ, ЧЕ ТОВА Е ДОБРО. (Бит.1:10) ;
СЛЕД ТОВА РЕЧЕ БОГ: ДА СЪТВОРИМ ЧОВЕК, ПО НАШ ОБРАЗ, ПО НАШЕ ПОДОБИЕ И ДА ГОСПОДАРУВА НАД МОРСКИТЕ РИБИ, И НАД НЕБЕСНИТЕ ПТИЦИ…(Бит.1:26)
Паметникът е построен през лятото на 2007 година. Автор на проекта Михаил Николов
Монументът е изграден в чест на хилядите загинали и изчезнали моряци, както и като поклон към тези, които продължават да плават по морета и океани и се завръщат на родна земя. От него се открива гледка към целия Бургаски залив. В същото време паметникът може да се види не само от посетителите на Приморския парк, но и от корабите, влизащи в пристанището на града.
X
Мостът
X
През 80-те години на 20 век стария мост е заменен с нов, който е много по масивен и ще издържи на всякакви условия. Днес това е едно от любимите места за разходка на бургазлии и гости на града. Дължината на моста е почти 300 метра, а от платформата в лявата част е започвал ежегоден плувен маратон, чийто финал бил на красивият остров Света Анастасия, който се е наричал Булшевик по онова време.
През 2015 година в началото на моста е поставен и паметник на Петьо Пандира, който посреща хората с усмивка. Скулптурата е от бронз и е висока почти 2 метра, а автор е Руси Костадинов. Той е уловил образа на бургаския зевзек, който разказвал забавни рибарски истории. Пандира е облечен с къси панталони и характерна моряшка тениска и има кепе на главата. Паметникът е направен толкова реалистично и хората очаква всеки момент зевзекът да заговори и да ги разсмее с поредната си история. Според някои история именно той е първият бургаски гларус, който се славел със своите
забежки с младите туристки.
Още от създаването на моста та до днес, той си остава сред най-знаковите и любими за посещения места в красивия морски град Бургас.
Бургаският мост е построен през далечната 1936 година точно до новите по онова време общински морски бани. Направен е с метална конструкция и дървен гредоред за платформата. Имало е специално стълбище, което да свързва моста с красивото Морско казино и красивата алея в Морската градина, която открива панорамна гледка към Черно море. Мостът разделя северния и южния плаж в града. Най-добре се вижда от терасата на Морското казино.
Експозиционен център " Флора Бургас"
X
за привличане на международни музейни експозиции. В края на 2014 година започва строителството на новият експозиционен център Флора, който отваря врати за посетители на 20.05.2015г. с цветното изложение „Флора“.
Цялостната нова концепция за експозиционен център „Флора“ се базира на три основни стълба – функционалност, естетика, икономичност. Геометрията на сградата е проектира по начин, по който тя не просто да се впише, но и да се слее със заобикалящата среда посредством оригиналните си архитектурни решения.
Основната сграда е съставена от 5 зали за експозиция /модули/ с различна височина, които описват вълна и създават уникалния за Бургас силует на експозиционен център „Флора“. Петте модула са обединени в среда с приемно-разпределителна зона. Във вътрешният двор са разположени допълнително тяло за експозиции, щандове за търговска дейност и открити много експозиционни площи.
В сградата са интегрирани серия от мерки, които формират „зелената“ идентичност на експозиционния център и придават добавена стойност на оригиналното архитектурно решение. Покривно озеленяване и фасадни панели с растителност – освен безспорните си естетически качества, реализираното покривно озеленяване и фасадните панели предпазват сградата от прегряване през летните месеци и компенсират негативните последствия от строителството, като възстановяват изгубена растителност.
Историята на Флора Бургас започва през 1980г, когато за първи път в халетата от метална конструкция, покрити с текстилна вата се провежда международното изложение за цветя „Флора“. Така се слага началото на една традиция за град Бургас, която продължава до 2013г., когато Общината взима решение да създаде модерна сграда, която освен да приюти изложението, може да осигури комфорт за целогодишно ползване и да допринесе за създаването на възможност за развитие на конгресен туризъм и условия
Централна железопътна гара
X
Централната железопътна гара в Бургас е сред първите железопътни гари в България. Сградата е обявена за архитектурен паметник. По нейния план е построена железопътната гара във Варна.
През 1922 година жп гара Бургас е открита и влиза в експлоатация. Първият началник е бил Антон Якамакев, а обслужващият персонал е бил около 116 души.
Изграждането на днешната гара се осъществява на няколко етапа, с архитекти Никола Костов и Кирил Маричков. Творческият тандем е бил готов през 1903 г. с един модерен във функционално и естетическо отношение проект. Този проект те използват и за построяването на железопътната гара във Варна. Двете сгради са еднакви в архитек-турното си решение и се различават само в някои детайли на авторското ръководство - бургаският обект се ръково-ди от арх. Никола Костов, а варненският - от арх. Кирил Маричков. Повлияна е от стилистиката на сецесиона и необарока. Детайлът е използван пестеливо както в интериора, така и при оформлението на фасадите. Имала е и има важно градоустройствено значение като рамка на две площадни пространства. Обвързана е пространствено и функционално с ансамбъла по главната улица "Александровска" като нейна визуална задънка.
През 2016 Централната ЖП гара е изцяло реставрирана и отговаря на изискаванията за енергийна ефективност, чрез внедряване на висококачествени, енергоефективни материали.
Регионална Митница Бургас
X
Сградата на Регионалната Митница е един национален архитектурен паметник на културата в Бургас.
В далечната 1911г. тя е завършила композицията на новия пристанищен площад със своя изтънчен силует и богата украса. Проекта е дело на известния австрийски архитект Вайнщайн. Сградата съчетаваща стиловете на късния класицизъм и еклектиката от началото на 20в. Тя придава на младия град една модерна европейска визия във времето на динамично му развитие.
През 2005 г. сградата е обновена и изцяло реставрирана. Оказа се, че едва сега при реставрацията проекта й е реализиран с всички детайли и орнаменти по сградата, които дори при построяването й не са били изпълнени докрай.
Държавна опера Бургас/Оперно-филохармонично дружество
X
Оперно-филхармонично дружество Бургас е създадено с постановление на Министерския съвет през 2000 г. То обединява два основни музикални института – Бургаска опера и Държавна филхармония – Бургас. Като държавен институт Бургаска филхармония съществува от 1947 г. Тук се изпълняват за първи път и почти всички произведения на български композитори. Смесеният хор в Бургас е сформиран през 1972 година, когато Бургаската опера става държавен музикален институт. В сградата на операта е разположен и Държавният детско-куклен театър на Бургас, който е създаден през 1954 година.
Бургаски свободен университет
X
Бургаският свободен университет е модерен образователен институт създаден през 1991 г. Първоначално университетът се помещава в сградата на бившия Партиен дом, в центъра на Бургас. От ноември 2004 г. студентите се обучават в специално построена административно-учебна сграда.
Авангардният проект за сградата спечелва най-голямата награда за архитектура в България - „Сграда на годината", а архитект Людмила Кьосева – авторката на проекта, става архитект на годината.
Модерното учебно заведение разполага с отлична материална база, разположена на площ от 22 000m². Състои се четири факултета:
- Център по икономически и управленски науки;
- Център по юридически науки;
- Център по хуманитарни науки;
- Център по информатика и технически науки.
Археологически музей
X
В Археологическия музей са изложени колекции от археологически находки, свързани с древна Тракия, гръцките колонии по Черноморието и времето на Римската империя. Уникални експонати показват най-ранната история на корабоплаването по Черно море, както и развитието на проспериращите южно-черноморски пристанища в България през Средновековието до падането на страната под Османско владичество в края на 14-ти-средата на 15-в.
В специализираната зала „ Трезор” са предоставени както златни изложби на РИМ- Бургас, така и богата колекция от домонетни форми, златни и сребърни гръцки, римски, византийски, български, западноевропейски и османски монети, най-голямото ранносредновековно съкровище, откривано в Европа. Оригиналът е изложен в музея Ермитаж в Санкт Петербург.
Етнографски музей
X
Етнографският музей предлага най-богата етнографска сбирка в Югоизточна България. Представено е истори-ческото ядро на стария Бургас с неговата традиционна култура и бит.
Експозицията е разположена в известната в Бургас Бракалова къща, принадлежала на емблематичния общественик и патриот Димитър Бракалов, два пъти кмет на гр. Бургас. Къщата е построена през 1873 г. и по архитектурния си план принадлежи на типа "балканска" градска къща от ХІХ век - единствената запазена такава в град Бургас. Тук се намира най-атрактивната колекция от български народни носии на етнографските групи в областта, вкл. на българските преселници от днешна Гърция и Турция. В експозицията могат да се видят женски накити - сребърни, златни, с мъниста, които са неотменна част от празничните облекла.
Исторически музей
X
Историческият музей в гр. Бургас е разположен в сграда, от епохата на неокласицизма. Тя е построена през 1901г. от гръцкия търговец Ахилея Йоанидис. Превърната е в градски музей през 1981 г. Музеят разполага с три изложбени зали, разположени на три етажа. На първия етаж са представени акценти от историята на гр. Бургас, чрез текстове, снимки и предмети от фонда на музея, както и интериорни презентации. Тази постоянна експозиция дава информация за няколко археологически обекти на територията на града, възрожденското му развитие, бойният път на Бургаския 24 пехотен полк, модернизирането на пристанищния град в началото на XX век, както и промяната на облика му след 1944 г.
Приземният етаж е оформен като зала за временни изложби – собствени и гостуващи.На втория етаж се намира Иконната зала, в която са подредени ценни възрожденски икони от Тревненската иконописна школа, старопечатни книги и църковна утвар от средата и края на XIX век. Свое място са намерили и предмети от колекция „Европейско приложно и изящно изкуство“ – кристални огледала и чаши, порцелан, бронзови пластики от епохата на класицизма и късния барок. В дворното пространство на Историческия музей се намира „Стената на буквите“, която илюстрира 11 от най-древните писмени системи в света. Това е първата по рода си експозиция в България.
Природонаучен музей
X
Природонаучният музей в Бургас е единствен в района на Югоизточното Черноморие. Експозицията представя геоисторическото развитие и съвременното природно разнообразие на Югоизточна България и съдейства за опазването на уникалната природа на региона. Разполага с уникалните колекции ”Магичният свят на камъка”, ”Флора и фауна на планината Странджа”, ”Птичи ресурси на бургаските влажни зони”.
Множество образователни програми използват богата информационна база на бургаската Природонаучна експозиция. Тя предлага на младите хора модерен начин да се запознаят с биоразнообразието в Бургаския край чрез снимков и видео материал. За най-любознателните се предлагат еко-клуб, лятно еко-училище и състезание за Купата на Природонаучния музей.
Къща-музей " Петя Дубарова"
X
Понастоящем музеят е научен и културно-просветен институт за издирване, изучаване, съхраняване, документиране и популяризиране на литературното наследство и творческата личност на българската поетеса. Къщата-музей е със статут на самостоятелно юридическо лице на бюджетна издръжка и предлага на вниманието на посетителите богат експозиционен материал от музейни предмети, комплектовани в няколко фонда: основен, научно-спомагателен, обменен и научен архив. Автентично е пресъздадена и личната стая на Петя Дубарова.
Храм-паметник" Св. св. Кирил и Методий""
X
Църквата „Свети Кирил и Методий“ се различава от строените през Възраждането църкви, както и от тези, строени през първите година след Освобождението. Храмът е трикорабна кръстовидна базилика, ориентирана по оста изток-запад. Централната апсида с олтара и богато украсения иконостас, се намират в източната част на църквата. Наосът разделя вътрешността на катедралата на три кораба чрез пет двойки носещи мраморни колони. Над главния кораб на църквата е изграден централният и най-голям купол; над двата странични кораба са изградени други четири по-малки куполи. Главният купол се извисява върху висок дванадесетостенен барабан с прозорци. Нартексът в запад-ната част на храма е по-висок от централния кораб. Централния вход е от западната фасада, като другите по-малки входове при северната и южната страна са отворени само при специални церемонии. Върху красивия стъклопис на главния вход на катедралата са изобразени светите братя Кирил и Методий. Катедралата е изографисана от художниците Гюдженов и Кожухаров, изографисали и софийския Храм-паметник „Свети Александър Невски“.
През 2010 година на разположения в съседство с църквата площад „Свети Кирил и Методий“ започва строителството на подземен паркинг. Изкопните работи на строежа предизвикват слягане на основите на катедралата и значителни пукнатини в нейната конструкция, поради което през 2011 година храмът е затворен и след извършен голям ремонт отваря пет години по-късно на 06.12.2016г. на празника на града.
Св. св. Кирил и Методий“ е православна църква в град Бургас.Църквата е разположена на мястото на малка дървена църква, която е единственият екзархистки храм в града преди Освобождението. Построена е в периода 1897 – 1907 година по проект на италианския архитект Рикардо Тоскани. Носи името на светите братя, създатели на славянската азбука и разпространители на християнството сред славяноезичните народи.
Летен театър - Бургас
X
През 2013 година Община Бургас санира и ремонтира цялата фасада на сградата, покрива, сцената и вътрешните помещения на Летния театър. Монтирана се модерна чилър система, която осигурява охлаждане през лятото и отопление през зимата, така че репетиционните зали и студията да могат да се ползват за провеждане на различни събития и през зимните месеци.
Летният театър разполага с: покрита сцена, сценична механизация с 10 броя автоматични чиги, осветителен мост, осветителни кули, галерии за допълнително осветление, голяма авансцена; зрителна зала с 1 970 седящи места и възможност за правостоящи, с добър амфитеатър и акустика; оборудвана база от гримьорни, фоайета, помещение за подготовка и реализация на мероприятията; техническите условия обезпечават осъществяването на кино прожекции, телевизионни заснемания и директни излъчвания без ограничение.
След ремонт през 2015 г. е изградена специалната ложа с рампа, която осигурява безпрепятствен достъп на хора с увреждания. Напълно обновени са още подовите настилки и осветлението и стълбите. Цялата фасада на сградата в античен стил е освежена. Старите, амортизирани и неудобни дървени пейки са премахнати и на тяхно място са положени нови удобни, ергономични седалки, издръжливи на неблагоприятни атмосферни условия.
Сградата на Летен театър - Бургас е построена през 1957 година с цел да доразвие градоустройството на Морската градина като място за отдих и увеселение. Проектът е на арх. Петър Миринчев и е в т.нар. "античен стил". Изграждането на театъра в края на 50-те години на 20-ти век става с доброволното участие на бургаските граждани. Предназначен е за провеждане на разнообразна лятна културна дейност, мероприятия, концерти и др.
Културен център " Морско казино"
X
Официалното откриване на знаковата бургаска сграда става на 7 август 1938г в присъствието на много бургазлии и гости от цялата страна, включително министри, депутати и други официални лица. Със специално разрешение на министъра на транспорта желаещите да видят откриването на един от символите на Бургас могат да пътуват по БДЖ до Бургас със 70% намаление от цената на билета. Зрелищното събитие по откриването продължава една седмица и е запечатано на няколко кино- и фотоленти. За кратко време след откриването си Казиното се превръща в любимо място за забавления за бургазлии и гостите на града.
През 2011г, след близо 20-годишно нефункциониране поради лошото състояние на сградата и липса на средства, Морското казино е реставрирано и отваря врати като съвременен културен център. През 2011 година сградата на обновеното Морско казино печели престижната награда "Сграда на годината". В модерно оборудваните зали и прилежащи открити пространства се провеждат концерти, театрални спектакли, кино-прожекции, изложби, представяния на книги, творчески ателиета, обучения, фестивали и др. С романтичната гледка към морето, която разкрива, Казиното е и предпочитано място за сключване на граждански бракове. Сградата разполага с няколко тераси, като от най-високата с бинокли и далекогледи може да се наблюдава целия залив.
Морското казино е разположено на централната алея в Морската градина. Идеята за построяването му е от далечната 1936г., когато се обявява конкурс за изработване на проект на казино в Морската градинa, спечелен от проекта на арх. Ваня Ангелова. Проектът и изпълнението, заради сложността на наклона на самия терен, са истинско чудо за времето си. Мястото не е избрано случайно - пред него се разкрива целият залив, а самата сграда може да бъде видяна от корабите в морето и от намиращия се в непосредствена близост Мост.
Двоен клик на мишката ще Ви покаже
по-подробен изглед на картата.
Двоен клик на мишката ще Ви покаже
по-подробен изглед на картата с активни бутони, визуализиращи информация за обектите с интерактивно приложение.
Единичен клик на мишката върху обект с интерактивно приложение ще Ви покаже информация за него.
Двоен клик на мишката върху картата ще Ви върне към общия изглед на картата.